صنعت روز صنعت روز .

صنعت روز

معرفي پمپ روتاري

پمپ هاي جابجايي مثبت به دو دسته كلي پمپ هاي رفت و برگشتي و پمپ هاي روتاري تقسيم بندي مي شود. در اين مقاله قصد داريم به توضيح كامل پمپ هاي روتاري از باب نحوه عملكرد، انواع آنها، اجزا و قطعات، كاربردها، مزايا و معايب آنها بپردازيم پس با اين مقاله كالاصنعتي همراه باشيد.

پمپ روتاري چيست؟
پمپ هاي روتاري تنوع كاربري گسترده اي دارند و حدود 10% پمپ هاي استفاده شده در صنعت را به خود اختصاص مي دهند. بطور كلي پمپ هاي روتاري در ابعاد و اشكال مختلفي طراحي و ساخته مي شوند و بعضي از آنها قيمت پايين و بعضي قيمت بالايي دارند. در پادكست زير مي توانيد با معرفي انواع پمپ هاي روتاري، نحوه كار و كاربردهاي آنها آشنا شويد.

پادكست پمپ روتاري
بعضي از پمپ هاي روتاري در سطح خانگي و بعضي از آنها در سطح صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند. پمپ هاي روتاري با حداقل فاصله بين اجزا ثابت و چرخان طراحي شده اند، بنابراين نشتي به كمترين ميزان خود مي رسد. اين فاصله اندك بين اجزا ثابت و چرخان براي سرعت هاي پايين طراحي شده است. اما در صورتيكه پمپ در سرعت هاي بالا قرار باشد كار كند، نيازمند افزايش فاصله بين اجزا ثابت و چرخان و در پي آن منجر به فرسايش و سايش بيش از حد و در نتيجه كاهش ظرفيت پمپاژ مي گردد.

پمپ هاي روتاري معمولا جهت پمپاژ و انتقال سيالات با ويسكوزيته بالا كاربرد دارند.

محصولات پيشنهادي: قيمت پمپ آب
انواع پمپ هاي روتاري
پمپ هاي روتاري به پنج دسته كلي زير تقسيم مي شوند:

پره اي
دنده اي
اسكرو
پريستالتيك
لوب
انواع پمپ روتاري

پمپ پره اي
پمپ پره اي به پمپ تيغه اي يا پمپ كارتريجي نيز معروف مي باشد. در پمپ پره اي تعدادي پره يا تيغه بصورت شعاعي بر روي روتور نصب شده اند. روتور پمپ پره اي بصورت خارج از مركز با محفظه پمپ قرار گرفته اند و در داخل روتور شيارهايي وجود دارند كه پره ها در داخل اين شيارها حركت مي كنند.

به دليل نامتقارن بودن و هم مركز نبودن روتور و محفظه پمپ فضايي بين روتور و محفظه ايجاد مي شود كه سيال اين فضا را پر كرده و با حركت بالا و پايين رفتن پره ها در شيارها و چرخش روتور سيال اشغال شده در اين فضا به گردش در آمده و از قسمت مكش به قسمت تخليه پمپ جابجا مي شود.

اجزا پمپ پره اي
اجزاي اصلي پمپ پره اي شامل:

بدنه يا پوسته
شفت
ياتاقان
كارتريج (شامل پره ها)
درپوش
آب بندها و سيل
اجزاي پمپ پره اي

كاربرد پمپ پره اي
پمپاژ مايعاتي نظير نوشيدني ها در كارخانجات آبميوه و ساير نوشيدني ها
صنعت نفت و گاز
مورد استفاده جهت پركردن سيلندرهاي LPG
در دستگاه هاي مورد استفاده در كافي شاپ ها همانند قهوه ساز، اسپرسوساز
جهت انتقال و جابجايي سوخت
جهت جابجايي و انتقال آمونياك
پمپ دنده اي
پمپ دنده اي يا پمپ غليظ كش به دو نوع پمپ دنده داخلي و پمپ دنده خارجي تقسيم مي شوند. نحوه درگيرشدن چرخدنده ها در اين دو نوع پمپ با يكديگر فرق دارند.

پمپ دنده داخلي
در پمپ دنده داخلي، يك چرخدنده كوچكتر مي باشد كه بصورت داخلي و خروج از مركز نسبت به چرخدنده بزرگتر با آن درگير مي شود. چرخدنده بزرگتر به عنوان شفت محرك يا روتور و چرخدنده كوچكتر بصورت هرزگرد با چرخش روتور به گردش در مي آيد. با چرخش چرخدنده بزرگتر سيال از قسمت مكش پمپ وارد شده و در داخل فضاي بين دو چرخدنده قرار مي گيرد. چرخش هم زمان چرخدنده بزرگتر و كوچكتر، سيال محبوس در اين فضاي بين را به گردش در مي آورد.

پمپ دنده خارجي
در پمپ دنده خارجي، دو چرخ دنده معمولا به يك اندازه مي باشند و بصورت خارجي و از محيط بيروني با يكديگر درگير مي شوند. در پمپ دنده خارجي، يكي از چرخدنده ها به شفت محرك متصل مي باشد و به عنوان محرك چرخدنده ديگري را كه به عنوان متحرك مي باشد به گردش در مي آورد. با چرخش روتور و چرخدنده محرك و در ادامه چرخش چرخدنده متحرك سيال از قسمت مكش وارد پمپ شده و از قسمت فضاي بين چرخدنده و ديواره داخلي محفظه پمپ به جريان در مي آيد و سپس از قسمت تخليه پمپ خارج مي شود.

محصولات پيشنهادي: قيمت پمپ دنده اي
اجزا پمپ دنده اي
اجزاي اصلي پمپ دنده اي شامل:

بدنه يا پوسته
مجموعه چرخدنده محرك و متحرك
ياتاقان
درپوش
آب بند
اجزاي پمپ دنده اي

كاربرد پمپ دنده اي
پمپاژ سيالات با چگالي بالا همانند چسب، پليمرها
انتقال روغن هاي غليظ با گرانروي بالا
پمپاژ مواد غليظ خوراكي همانند شكلات، كره بادام زميني، كره كنجد، روغن هاي گياهي، عسل، خامه
در صنايع شيميايي جهت انتقال و جابجايي موادي مانند صابون، قير، رزين ها
در صنايع پزشكي جهت انتقال مواد دارويي به مقدار و دوز مشخص
پمپ لوب
پمپ لوب يا پمپ گوشواره اي داراي دو غلتك يا دو لوب مي باشد كه بدون تماس با يكديگر بصورت خارجي مي چرخند. در قسمت مكش پمپ، سيال وارد محفظه مي شود و توسط لوب ها به دام مي افتد. با چرخش لوب ها سيال به دام افتاده به طرفين محفظه و بين لوب ها و ديواره داخلي محفظه مستقل و با حركت مداوم لوب ها سيال از قسمت مكش به قسمت تخليه جابجا مي شود.

اجزا پمپ لوب
اجزاي اصلي پمپ لوب شامل:

بدنه يا پوسته
لوب يا غلتك
مجموعه چرخدنده
درپوش
آب بند
اجزاي پمپ لوب

كاربرد پمپ لوب
پمپاژ و انتقال مواد غذايي متنوعي از جمله رب گوجه فرنگي، انواع روغن هاي گياهي مثل روغن كنجد و نارگيل
در صنايع شيميايي و انتقال موادي همانند مواد اسيدي، بازي، صابون ها، مواد شوينده، رزين ها
در صنايع آرايشي و بهداشتي جهت انتقال و جابجايي موادي نظير خمير دندان، لوسيون ها، شامپو، پماد و لاك
در صنايع دارويي جهت انتقال و پمپاژ مواد دارويي غليظ و همچنين موادي حاوي ذرات جامد
پمپ پريستالتيك
پمپ پريستالتيك يا پمپ غلتكي داراي يك شيلنگ يا لوله انعطاف پذير مي باشد كه سيال از داخل آن عبور مي كند. در پمپ پريستالتيك در مركز محفظه، يك غلتك يا كفشك وجود دارد كه با حركت چرخشي آن و تماس با لوله انعطاف پذير باعث ايجاد فشار به سيال محبوس شده داخل لوله مي شود. حركت چرخشي مداوم عامل چرخشي (غلتك/كفشك) و اعمال نيرو و فشار به سيال باعث جابجايي و انتقال سيال از ورودي به خروجي پمپ مي شود.

اجزا پمپ پريستالتيك
اجزاي اصلي پمپ پريستالتيك شامل:

بدنه يا پوسته
غلتك يا كفشك
لوله انعطاف پذير يا شيلنگ
درپوش
اجزاي پمپ پريستالتيك

محصولات پيشنهادي: خريد اينترنتي پمپ پريستالتيك
كاربرد پمپ پريستالتيك
در صنايع غذايي جهت انتقال و جابجايي انواع سس ها، رب گوجه فرنگي، شير، ماست، مربا، انواع روغن گياهي
در صنايع پزشكي و دارويي جهت انتقال و جابجايي مواد با دبي ها و دوزهاي دقيق و مشخص
در صنايع ساختماني جهت انتقال و جابجايي ملات سيمان، دوغاب ها، آهك و بتن
صنايع آب و فاضلاب و كشاورزي
پمپ اسكرو
پمپ اسكرو يا پمپ پيچي داراي سه نوع مونو اسكرو يا تك پيچي، دو اسكرو و سه اسكرو مي باشد. در مونو اسكرو يك ميله مارپيچ وجود دارد كه بصورت نامتقارن و خروج از مركز درون محفظه پمپ دوران مي كند. در پمپ دو اسكرو، چرخدنده هايي وجود دارند كه حركت ميله هاي مارپيچي را ايجاد مي كنند. چرخدنده ها به گونه اي تنظيم شده اند كه ميله هاي مارپيچي با يكديگر تماسي ندارند. پمپ سه اسكرو، نيز همانند دو اسكرو مي باشد با اين تفاوت كه دو ميله مارپيچي كناري توسط ميله وسطي به گردش در مي آيند. پمپ هاي اسكرو به دليل ساختاري كه دارند، قابليت پمپاژ سيالات با چگالي بالا را دارند.

اجزا پمپ اسكرو
اجزاي اصلي پمپ اسكرو شامل:

بدنه
روتور (ميله مارپيچ)
ياتاقان
آب بند و سيل
اجزاي پمپ اسكرو

كاربرد پمپ اسكرو
صنايع نفت و گاز و پتروشيمي
صنايع كشتي سازي و دريايي
صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي
جهت انتقال و پمپاژ سوخت مخصوصا سوخت هاي سنگين
پمپاژ و انتقال سيالات با ويسكوزيته بالا مثل روغن، چسب و همچنين سيالات چند فازي همانند آسفالت، فاضلاب
انتقال و جابجايي ملات سيماني و بتني در ساختمان سازي
اخبار مرتبط

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/1823/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۲۴:۱۲ توسط:فرزانه رضايي موضوع: نظرات (0)

گيربكس بول هليكال ايلماز

شركت ايلماز (YILMAZ) به عنوان يكي از توليدكنندگان مطرح در حوزه طراحي و توليد انواع الكترو گيربكس هاي صنعتي در بخش اروپايي كشور تركيه مشغول به فعاليت است. محصولات توليدي اين شركت به علت كيفيت بالا و عملكرد مطلوب، جاي خود را در بازارهاي جهاني به خصوص بازار ماشين آلات و تجهيزات صنعتي ايران به خوبي باز كرده اند. در اين مقاله قصد داريم به معرفي يكي از محصولات پرطرفدار و پر تقاضاي شركت ايلماز به نام گيربكس بول هليكال ايلماز بپردازيم و مشخصات فني و مزاياي اين الكترو گيربكس صنعتي پربازده را مورد بررسي قرار دهيم. همانطور كه مي دانيد گيربكس يا جعبه دنده يكي از تجهيزات ضروري در كارگاه ها و كارخانجات مي باشد. از اين رو بازار تأمين و عرضه اين محصول معمولاً در تمامي كشورهاي جهان داغ مي باشد. در ادامه با ما همراه باشيد تا با يكي از پربازده ترين گيربكس هاي صنعتي آشنا شويد.

گيربكس ايلماز سري k

محصولات پيشنهادي: فروش گيربكس آويز SEW
الكترو گيربكس بول هليكال سري KR ايلماز
قبل از معرفي و بررسي ساختار و مشخصات فني الكترو گيربكس بول هليكال سري KR ايلماز، ابتدا بهتر است كمي راجع به چيستي گيربكس هاي هليكال صحبت كنيم. گيربكس هليكال (Helical) دسته اي از گيربكس هاي صنعتي هستند كه با نام گيربكس شافت مستقيم شناخته مي شوند. گيربكس شافت مستقيم يا bevel helical gearbox در مقايسه با ساير گيربكس هاي صنعتي نظير گيربكس هاي حلزوني و مكعبي، راندمان كاري بالاي نود درصدي از خود ارائه مي دهند. در ساختار فني گيربكس بول هليكال ايلماز، از دو چرخ دنده عمود بر هم بهره گيري شده است كه علاوه بر اينكه قابليت انتقال گشتاور را دارد، مي تواند در گشتاور ورودي تغيير جهت 90 درجه اي را نيز اعمال نمايد. در انواع گيربكس هاي بول هليكال برند ايلماز، چرخ دنده هاي پينيون تعبيه شده است كه نسبت به چرخ دنده هاي ساده به كار رفته در گيربكس هاي حلزوني، راندمان بيشتري دارند.

انواع گيربكس سري k ايلماز

مشخصات فني الكترو گيربكس بول هليكال ايلماز سري KR
گيربكس هاي سري KR ايلماز در ساختار خود از الكتروموتور IEC بهره گيري مي كنند. همچنين فلنچ كوپل شده در توليد اين محصولات صنعتي لحاظ شده است. در رابطه با مشخصات فني الكترو گيربكس بول هليكال ايلماز سري KR بايد بگوييم اجزاي اصلي سازنده اين گيربكس يا جعبه دنده عبارتند از:

بدنه اصلي يا پوسته كه با نام shell در كاتالوگ گيربكس بول هليكال ايلماز مشخص مي شود.
چرخ دنده يا gear كه اصلي ترين مؤلفه گيربكس بوده و در اين محصول از نوع بول هليكال يا مارپيچي مخروطي مي باشد،
محور يا شفت ورودي و خروجي كه با عبارت shaft در كاتالوگ محصول قابل مشاهده مي باشد و از جنس فولاد مي باشد.
كاسه نمد يا seal كه قطعه حفاظتي ياتاقان از گرد و خاك بوده و همچنين مانع نشت روغن داخل گيربكس به محيط خارج از آن مي گردد.
ياتاقان يا bearing
درپوش بررسي روغن و كنترل كردن آن
و ...
نمايي از الكتروگيربكس ايلماز سري kr

ويژگي هاي ساختاري گيربكس بول هليكال ايلماز
از ديگر ويژگي هاي ساختاري و عملكردي گيربكس بول هليكال ايلماز مي توان به موارد زير اشاره نمود:

طراحي بدنه مونو بلوك
قدرت بالا
ارائه گيربكس هاي 2 و 3 مرحله اي در يك بدنه با نسبت دنده وسيع و مقادير گشتاور بالا
امكان اتصال موتورهاي استاندارد IEC B5 و B14
قابل انتخاب با موتورهاي الكترومغناطيسي
استفاده از بلبرينگ با عمر بالا
جنس بدنه چدن GG20 و GGG40
برخوردار از استاندارد EN ISO 9001
همچنين لازم به ذكر است كه گشتاور خروجي اين گيربكس ها كه جزو گيربكس هاي سري K ايلماز محسوب مي شوند، در بازه 80 تا 15000 نيوتون متر برآورد شده است. در رابطه با سرعت خروجي اين محصولات نيز، شركت سازنده، بازه 0.1 تا 4000 دور در دقيقه را در كاتالوگ مشخصات اين گيربكس ها درج نموده است.

قيمت الكتروگيربكس ايلماز سري KR

محصولات پيشنهادي: گيربكس آويز ايلماز سري DR
قابليت ها و تجهيزات جانبي گيربكس بول هليكال ايلماز
انواع گيربكس bevel helical ايلماز تركيه، محصولاتي با راندمان كاري بالا و سر و صداي بسيار كم در حين عملكرد مي باشند. از اين گيربكس ها در صنايع مختلف از صنايع نساجي و فولاد و صنايع معدني گرفته تا صنايع توليد مواد غذايي و نوشيدني و صنايع بسته بندي و ... بهره گيري مي شود. گيربكس هاي توليد شده توسط شركت ايلماز تركيه از نظر استحكام محصول در شرايط كاري مختلف، در سطح بالا و بسيار مطلوبي قرار دارند. از ديگر قابليت ها و همچنين آپشن هاي جانبي اين سري از گيربكس هاي بول هليكال مي توان به موارد زير اشاره نمود:

ويژگي هاي شفت و فلنج اختياري
فلنج هاي اتصال ورودي ويژه براي سرووموتورها
ترمز الكترومغناطيسي پشت موتور (24V/220V/380V)
برنامه قفل مكانيكي
كاربرد فن مستقل براي موتورها در كاربردهاي اينورتر فركانس

قيمت گيربكس بول هليكال سري KR ايلماز ترك
محصولات گيربكس بول هليكال ايلماز ترك در سري هاي متنوع با ويژگي ها و آپشن هاي كاربردي مختلفي طراحي و توليد مي شوند و هر كدام مختص كاربردها و نيازهاي متفاوتي در صنايع مختلف هستند. به طور كلي قيمت گيربكس بول هليكال سري KR ايلماز ترك به طيف وسيعي از پارامترهاي ساختاري و عملكردي گيربكس همچون سري يا تيپ گيربكس، دور خروجي گيربكس (با واحد دور در دقيقه يا RPM كه براي گيربكس هاي سري KR مي تواند در حدود 15، 19، 22، 25، 38 و 99 دور در دقيقه باشد)، توان ورودي گيربكس (بر حسب كيلووات)، جنس پوسته، قطر شافت خروجي (بر حسب ميلي متر) و ... بستگي دارد.

خريد آنلاين گيربكس بول هليكال ايماز سري KR

محصولات پيشنهادي: قيمت گيربكس پشت تراكتوري
خريد اينترنتي الكتروگيربكس بول هليكال ايلماز
چنانچه قصد خريد گيربكس صنعتي از نوع گيربكس هاي بول هليكال را داريد، خرسنديم عنوان كنيم كه تيم حرفه اي، مجرب و متخصص كالا صنعتي آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمينه انتخاب و خريد انواع گيربكس بول هليكال ايلماز به متقاضيان گرامي مي باشد. كارشناسان بخش فروش ما در اسرع وقت راهنمايي هاي لازم در جهت خريد گيربكس متناسب با نياز شما را ارائه نموده و به منظور انتخاب محصولي باكيفيت و انجام خريدي مقرون به صرفه، مطمئن و راضي كننده، در كنارتان خواهند بود. جهت خريد اينترنتي الكتروگيربكس بول هليكال ايلماز (YILMAZ Bevel Helical Gearbox) مي توانيد به سايت كالا صنعتي به نشاني www.kalasanati.com مراجعه نموده و سفارشات خود را ثبت و از خدمات ارسال سريع محصول، ضمانت اصالت كالا، امكان پرداخت در محل و پشتيباني شبانه روزي در تمام روزهاي هفته بهره مند شويد.

لوگو شركت ايلماز تركيه

گيربكس بول هليكال ايلماز چه ويژگي هاي ساختاري دارد؟
طراحي بدنه مونو بلوك،
• قدرت بالا،
• ارائه گيربكس هاي 2 و 3 مرحله اي در يك بدنه با نسبت دنده وسيع و مقادير گشتاور بالا،
• امكان اتصال موتورهاي استاندارد IEC B5 و B14
• قابل انتخاب با موتورهاي الكترومغناطيسي،
• استفاده از بلبرينگ با عمر بالا،
• جنس بدنه چدن GG20 و GGG40،
• برخوردار از استاندارد EN ISO 9001.

الكترو گيربكس بول هليكال ايلماز سري KR چه مشخصات فني دارد؟
بدنه اصلي يا پوسته كه با نام shell در كاتالوگ گيربكس بول هليكال ايلماز مشخص مي شود،
چرخ دنده يا gear كه اصلي ترين مؤلفه گيربكس بوده و در اين محصول از نوع بول هليكال يا مارپيچي مخروطي مي باشد،
محور يا شفت ورودي و خروجي كه با عبارت shaft در كاتالوگ محصول قابل مشاهده مي باشد و از جنس فولاد مي باشد،
كاسه نمد يا seal كه قطعه حفاظتي ياتاقان از گرد و خاك بوده و همچنين مانع نشت روغن داخل گيربكس به محيط خارج از آن مي گردد،
ياتاقان يا bearing،
درپوش بررسي روغن و كنترل كردن آن
و ...

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1172/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B2-yilmaz/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-bevel-halical-%D8%A8%D9%88%D9%84-%D9%87%D9%84%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B2


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۵:۳۶ توسط:فرزانه رضايي موضوع: نظرات (0)

پايه الكتروموتور

پايه الكتروموتور يكي از قطعات مهم موتورها هستند كه در سايزهاي مختلف ارائه مي شوند. پايه الكتروموتور توانايي كنترل نيروي وارده از موتور را دارد. گشتاور شديدي كه از سمت محفظه موتور وارد مي شود مي تواند موجب آسيب شديد پوسته موتور شود. پايه موتور در برخي موارد ممكن است دچار آسيب و خرابي شوند. اين آسيب ها شامل زنگ زدگي، تغيير شكل، استهلاك و خوردگي هستند. در اين موارد بايد پايه الكتروموتور تعويض شده و يك پايه متناسب با مدل الكتروموتور نصب شود. دو سمت الكتروموتور بايد به شكل مناسبي به سمت موتور و زمين نصب شوند. سايت كالاصنعتي يكي از فروشگاه هاي اينترنتي پر بازديد در ايران است كه انواع پايه الكتروموتور را ارائه مي دهد. الكتروموتورها به وسيله پايه به محل مورد نظر نصب ميشود. معمولا جنس پايه از جنس خود الكتروموتور است. براي آگاهي از قيمت پايه الكتروموتور با كارشناسان فروش در تماس باشيد.

پايه الكتروموتور
اجزاي موتور الكتريكي
موتور الكتريكي تجهيزي است كه از طريق جريان الكتريسيته، انرژي مكانيكي ارائه مي دهد. موتور الكتريكي يا الكتروموتور داراي قطعات جانبي مختلفي است كه هر يك وظيفه خاصي دارد. به صورت كلي اين تجهيزات صنعتي داراي دو بخش متحرك و ثابت هستند. به بخش متحرك الكتروموتور رتور و به بخش ثابت استاتور گفته مي شود. با توجه به نياز كاربر نوع جريان ورودي به الكتروموتور مي تواند متفاوت باشد. الكتروموتور ها به دو دسته الكتروموتور تك فاز و الكتروموتور سه فاز تقسيم مي شوند كه نشان دهنده جريان برق تامين كننده آن ها است. البته در دسترس بودن برق نيز از ديگر عواملي است كه مي تواند نوع جريان موتور الكتريكي را تعيين كند. پايه دينام، شفت، آهن ربا، منابع برق (AC, DC)، آرميچر، زغال هادي و سوييچ تغيير دهنده جهت برق از جمله تجهيزات الكتروموتور است. از جمله عوامل مهمي كه در انتخاب اين تجهيزات و به خصوص پايه الكتروموتور تاثير گذار است عبارت اند از:

مقدار توان
جريان ورودي
سرعت چرخش
ميزان گشتاور خروجي
پايه الكتروموتور متناسب با شرايط و نياز كاربر مي تواند از جنس هاي مختلفي از جمله فولاد و آلومينيوم باشد. يكي از مهمترين پارامترهايي كه مي تواند تاثير مستقيمي بر روي جنس پايه الكتروموتور بگذارد، سرعت چرخش شفت است. موتورهاي صنعتي معمولا داراي بازه سرعت چرخشي بسيار بالايي هستند كه نياز به پايه الكتروموتور قدرتمند دارند تا در برابر ضربات ناگهاني مقاومت كند. براي موتورهايي كه سرعت چرخشي بالايي دارند و در كنار اين موضوع امكان تغيير جهت چرخش موتور در آن ها وجود دارد، از پايه هايي استفاده مي شود كه سطح مقطع گسترده اي دارد.

اين نوع پايه الكتروموتور مي تواند تعادل مناسبي را در موتور ايجاد كند و موجب تغيير ناگهاني محفظه نمي شوند. از ديگر مواردي كه تاثير مستقيمي بر روي پايه الكتروموتور دارد، توان موتور است. توان موتور رابطه مستقيمي با سرعت و گشتاور موتور دارد. هر چه توان موتور بيشتر باشد بايد از پايه الكتروموتور قدرتمند تر استفاده شود. سايز و جايگاه پايه الكتروموتور بايد به شكل مناسبي انتخاب شود تا تمامي نيرويي كه از سمت موتور به سمت زمين وارد مي شود، توسط پايه هاي الكتروموتور دمپ شود. پايه الكتروموتور معمولا در دو سمت راست و چپ الكتروموتورها نصب مي شود. اين دو پايه موجب تعادل بهتر، كاهش ضربه به محفظه و افزايش ميزان انتقال نيرو به زمين مي شوند. در برخي موارد مي توان پايه ها را به سطح زمين متصل كرد. از پيچ و پرچ براي اتصال پايه الكتروموتور به پوسته استفاده مي شود.

پايه موتور الكتريكي

پايه الكتروموتور به صورت مداوم تحت تنش ها و نيروهاي مختلف است. اين تنش ها و فشار هاي وارده از سمت موتور مي تواند باعث خمش و شكستگي پايه موتور شود. براي جلوگيري از بروز اين مشكلات مي توان از دو نوع پايه الكتروموتور استفاده كرد. پايه الكتروموتور مي تواند ساده يا فلنج دار باشد. متناسب با تطابق نياز هر مدل موتور مي توان از يكي از انواع پايه الكتروموتور استفاده كرد. خرابي پايه الكتروموتور مي تواند گاهي باعث بروز مشكلات زيادي شود كه براي جايگزيني آن مي توان از مدل هاي مشابه موتورهاي دسته دوم استفاده كرد. در حالت دوم مي توان نقشه دقيق موتور را ارائه داده و از روش ريخته گري و قالب گيري براي ساخت پايه الكتروموتور استفاده كرد. روش دوم معمولا هزينه و زمان بيشتري مي گيرد اما به مراتب دقيق تر و قابل اعتماد تر است. بهتر است نسبت به جايگزيني پايه الكتروموتور از طريق نمايندگي معتبر برند موتور الكتريكي اقدام كنيد. قبل از نصب موتور الكتريكي در يك موقعيت مكاني، بهتر است نسبت به شرايط موقعيتي مناسب براي الكتروموتور با يك متخصص مشورت كنيد.

پايه الكتروموتور
نكات مهم در انتخاب پايه الكتروموتور
در انتخاب پايه الكتروموتور بهتر است چند مشخصه را در نظر داشته باشيد. اولين و مهمترين مشخصه موقعيت مكاني نصب موتور الكتريكي است كه بايد توسط يك متخصص تعيين شود. عوامل متعدد زيادي وجود دارد كه تاثير مستقيمي بر عملكرد موتور دارند مانند خنك كاري مناسب، استحكام زمين و ايمني كه بايد در نظر گرفته شوند. براي خنك كاري بهتر است فضاي اطراف موتور الكتريكي كاملا باز باشد. استحكام زمين بستگي به نوع پايه موتور الكتريكي و نوع اتصالات مورد استفاده در آن ها است. همچنين براي ايمني بهتر است موتور در موقعيت هايي كه احتمال بروز آتش سوزي وجود دارد نصب نشود. استاندارد هاي ايمني براي الكتروموتورها به شكل جداگانه اي ارائه شده است. پايه الكتروموتور مي تواند تحت خرابي هاي مختلفي از جمله خستگي و شكست قرار بگيرد. براي تعيين ميزان مقاومت پايه در برابر اين آسيب ها، پايه ها بايد در آزمايشگاه هاي تخصصي مورد بررسي قرار بگيرند.

آزمايشگاه ها مي توانند ميزان تحمل يك سازه را در برابر بارهاي مختلف تعيين كنند. اين مقادير مي توانند كمك زيادي به سازنده كند تا پايه مناسب را براي الكتروموتور متناظر انتخاب كنند. پايه الكتروموتور در برخي موارد ممكن است داراي تعليق و فنر نيز باشد. اين تعليق مي تواند به شكل بسيار بهتر بار وارد شده از طرف موتور را دمپ كند. استفاده از تعليق معمولا در موتورهاي بزرگ صنعتي استفاده مي شود. در موتورهاي معمولي معمولا استفاده از پايه هاي ساده كافي است. پايه الكتروموتورها در برندهاي مختلف معمولا داراي عمر طولاني مي باشد و در صورت خرابي بايد در ابتدا به نمايندگي برند سازنده موتور مراجعه كنيد. معمولا شركت هاي سازنده مي توانند مشاوره هاي دقيق تري نسبت به جايگزيني پايه موتور ارائه دهند. سايت كالاصنعتي در زمينه انتخاب يا تعويض پايه الكتروموتور مشاوره تخصصي ارائه مي دهد كه مي تواند كمك شاياني به انتخاب پايه مناسب كند.

چه عواملي مهمي در انتخاب پايه الكتروموتور تاثير گذار است ؟
مقدار توان، جريان ورودي، سرعت چرخش و ميزان گشتاور خروجي است

چه عواملي باعث ميشود پايه موتور دچار آسيب و خرابي شوند ؟
اين آسيب ها شامل زنگ زدگي، تغيير شكل، استهلاك و خوردگي هستند. در اين موارد بايد پايه الكتروموتور تعويض شده و يك پايه متناسب با مدل الكتروموتور نصب شود.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/101/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۵:۳۰ توسط:فرزانه رضايي موضوع: نظرات (0)