مقاومت ترمز درايو اينورتر چيست؟
مقاومت ترمز درايو يكي از تجهيزات جانبي مهم اينورتر است كه به منظور جلوگيري از آسيب هاي سخت افرازي به سيستم كنترل موتور و يا خطاهاي مزاحم در VFD (اينورتر) كاربرد دارد. اما در هنگام طراحي سيستم كنترل موتور، هميشه مشخص نيست كه آيا مقاومت ترمز درايو مورد نياز است و در صورت وجود، چگونه بايد در انتخاب مقاومت ترمز عمل كرد. براي جواب به اين سوالات تا آخر مقاله همراه باشيد.
انتخاب مقاومت ترمز ر بهينه سازي برنامه vfd
كاربرد مقاومت ترمز درايو
استفاده از مقاومت ترمز در كاربري هاي متفاوت لازم و ضروري است زيرا در بعضي شرايط خاص، موتور كنترل شده توسط VFD به عنوان يك ژنراتور عمل مي كند و نيرو به جاي VFD از سمت موتور برگشت مي كند. هر زمان كه يك بار گشتاور ثابت وجود داشته باشد ، يك موتور به عنوان يك ژنراتور عمل مي كند (به عنوان مثال حفظ سرعت ثابت در حالي كه نيروهاي گرانشي سعي مي كنند آسانسور را به سمت پايين حركت دهند) يا درايو براي كاهش سرعت موتور استفاده مي شود. اين امر باعث افزايش ولتاژ لينك DC درايو مي شود و در صورت اتلاف انرژي توليد شده ، منجر به خرابي بيش از حد ولتاژ در درايو مي شود. مقاومت هاي ترمز سطح لينك DC را زير آستانه خطا تنظيم مي كنند.
روش هاي مقابله با اضافه انرژي در موتور
چند روش اساسي براي مقابله با انرژي توليد شده توسط موتور وجود دارد. اول ، خود درايو داراي ظرفيتي باشد كه مقداري از اين انرژي را براي مدت زمان كمي جذب كند. اين به طور معمول در مواردي است كه بارهاي گشتاور ثابت وجود نداشته و نيازي به شتاب سريع نيست. اگر بخش هايي از چرخه كاري وجود داشته باشد كه در آن انرژي توليد شده براي درايو بسيار زياد باشد، مي توان مقاومت ترمز را استفاده كرد.
محصولات پيشنهادي: قيمت مقاومت ترمز اينورتر
اساس كار مقاومت ترمز در موتور
مقاومت ترمز با تبديل اين انرژي به گرما در يك عنصر مقاومت ، انرژي اضافي را از بين مي برد. سرانجام ، اگر انرژي دوباره ساخته شده از موتور پيوسته باشد يا زمان كاري زياد باشد ، ممكن است استفاده از واحد تنظيم مجدد به جاي مقاومت ترمز مفيدتر باشد. اين امر همچنان از VFD در برابر آسيب هاي سخت افزاري و خطاهاي مزاحم محافظت مي كند ، اما به كاربر اجازه مي دهد به جاي اتلاف انرژي به عنوان گرما ، از انرژي الكتريكي استفاده كرده و از آن استفاده مجدد كند.
هنگام انتخاب مقاومت ترمز چه نكاتي را بايد در نظر گرفت؟
در هنگام انتخاب مقاومت دو عامل اصلي وجود دارد:
مقدار مقاومت
ظرفيت اتلاف توان مقاومت
انواع مقاومت ترمز
نكته ديگر در زمان انتخاب مقاومت ترمز انواع آن است كه بطور كلي به دو دسته:
مقاومت ترمز آلومينيومي
سراميكي
مقاومت ترمز آلومينيومي
مقاومت ترمز هاي آلومينيومي ساختمان فشرده و مقاومي دارد و براي اكثر كاربري هاي ترمزي مناسب اند و بدنه ي مقاومت ترمز حفاظت خوبي برخوردار است (IP54 يا بالاتر) در نتيجه براي نصب در فضاي باز مناسب و در برابر عوامل خارجي مقاوم است. همچنين اين مقاومت ترمز ها در صورت سوختن اتصال كوتاه نمي شود و از اين جهت خودش را كنترل مي كند. اين مقاومت ترمز ها معمولا در رنج تواني پايين توليد مي شود و براي اغلب كاربري هايي كه نياز به توقف يا كاهش سرعت داريم مانند نوار نقاله مناسب است.
مقاومت ترمز آلومينيومي
مقاومت ترمز آلومينيومي
مقاومت ترمز سراميكي
مقاومت ترمز هاي سراميكي از پيچيده شدن سيم به دور بدنه سراميكي ساخته مي شود و از آنجا كه سراميك در برابر گرما مقاومت بالايي دارد، براي كاربري هايي كه به صورت متناوب انرژي برگشتي وجود دارد، مناسب است مانند جرثقيل، بالابر، تاوركرين و پله برقي.
مقاومت ترمز سراميكي
مقاومت ترمز سراميكي
حداقل مقدار مقاومت
VFDهايي كه از مقاومت ترمز استفاده مي كنند داراي "مدار چاپر" يا ترانزيستور ترمز نيز خواهند بود. هنگامي كه ولتاژ لينك DC بيش از حد بالا مي رود، ترانزيستور ترمز جريان را از لينك DC در مقاومت ترمز قطع مي كند. اين مدار ترانزيستور ترمز داراي محدوديت هاي جريان است و سازنده VFD معمولاً حداكثر مقدار جريان و چرخه كار را در دفترچه منوآل آن درايو ليست مي كند. ترانزيستور ترمز جريان را در مقاومت ترمز كنترل مي كند.
از آنجا كه V = IR ، اگر ولتاژ ثابت باشد، مقاومت كوچكتر منجر به جريان بزرگتري مي شود. بنابراين اگر حداكثر ولتاژ بيش از سطح ولتاژ 840VDC شناخته شود، مي توان حداقل مقاومت را محاسبه كرد كه مقدار فعلي را زير حداكثر جريان ترانزيستور ترمز نگه مي دارد. در حالي كه حداقل مقدار مقاومت بر عملكرد مقاومت يا توانايي آن در اتلاف قدرت تأثير نمي گذارد، اطمينان از عملكرد صحيح آن با VFD بسيار مهم است.
ظرفيت اتلاف قدرت
نكته دوم هنگام انتخاب مقاومت ترمز ، توانايي آن در اتلاف قدرت است. نحوه محاسبه ظرفيت اتلاف قدرت مقاومت در هر برند اينورتري متفاوت است و براي انتخاب مقاومت مناسب بهترين روش رجوع به دفترچه راهنماي آن اينورتر است.
اكنون كه مشخص شده است كه چه مقدار مقاومت با VFD و قابليت هاي اتلاف توان مقاومت هاي مختلف كار مي كند ، بايد در نظر گرفت كه چه مقدار انرژي به سمت درايو توليد مي شود كه بايد تخليه شود. اين امر باعث مي شود مقاومت ترمز انتخاب شده داراي ظرفيت كافي براي دفع ايمن انرژي توليد شده از موتور باشد. اولين راه براي انجام اين كار محاسبه است. در صورتي كه گشتاور جرمي اينرسي موتور و بار ، گشتاور موتور ، تغيير سرعت و زمان كاهش سرعت مشخص باشد ، مي توان توان توليد شده از موتور را محاسبه كرد.
اطلاعات بيشتر در مورد انجام اين محاسبات را مي توان در دفترچه راهنماي مقاومت ترمز يافت. با اين حال ، در برنامه هاي كاربردي در دنياي واقعي ، دانستن و يا محاسبه لحظات جرمي اينرسي ، به ويژه بار ، دشوار است. به همين دليل ، معمولاً تعيين اندازه قدرت مناسب مقاومت ترمز از طريق روش آزمايش ضروري است.
قاعده كلي درباره ظرفيت اتلاف قدرت
قاعده كلي اين است كه هرچه بار بيشتر و سرعت كاهش بيشتر باشد ، قدرت بيشتري نياز به اتلاف دارد. با اين حال ، با استفاده از عملكرد محدوده در نرم افزار Combivis 6 ، مي توان ولتاژ لينك DC درايو را در طول عمليات ثبت كرد تا تصوير دقيق تري از استفاده از مقاومت ترمز بدست آيد.
با محدوده امكان كنترل وجود دارد كه آيا مقاومتي با اتلاف توان بيشتر مورد نياز است يا در عوض اندازه آن به اندازه كافي است. در سناريوي اخير ، ممكن است بتوان عملكرد را براي بهبود عملكرد تنظيم كرد ، مانند زمان كاهش سرعت.
نصب مقاومت ترمز
نكته نهايي هنگام انتخاب مقاومت ترمز اطمينان از نصب صحيح آن است. اگر مقاومت ترمز مطابق استانداردهاي UL نصب نشده باشد، مدار مي تواند به گونه اي خراب شود كه خطر آتش سوزي دارد. اطلاعات بيشتر در مورد اتصال ايمن مقاومت ترمز را مي توانيد در اينجا پيدا كنيد. محيط نصب نيز مهم است. مكان ها و تأسيسات خطرناك با الياف (نساجي ، خاك اره) كه قابل اشتعال هستند نياز به توجه ويژه دارند.
مقاومت ترمز درايو يكي از تجهيزات جانبي مهم اينورتر است كه از رسيدن آسيب به VFD جلوگيري ميكند و از اتلاف انرژي گرمايي استفاده كرده و آن را به انرژي الكتريكي تبديل ميكند. در اين مقاله به معرفي انواع مقاومت ترمز و نكات نصب آن و ... و اطلاعات مقدماتي درمورد مقاومت ترمز كه لازم است بدانيد اشاره شد.
نظرات
برچسب: ،
ادامه مطلب