سنکرون (synchronous) به معنی همزمان و آسنکرون (asynchronous) به معنی ناهمگام یا غیر همزمان است.
در موتورهای سنکرون، میدان مغناطیسی روتور با میدان مغناطیسی استاتور همگام است؛ یعنی روتور و میدان مغناطیسی استاتور با سرعت یکسانی می چرخند. در این موتورها، با اتصال منبع AC یک میدان مغناطیسی دورانی توسط سیم پیچ استاتور ایجاد شده و روتور با استفاده از یک آهنربای دائمی یا منبع DC خارجی، میدان مغناطیسی دیگری ایجاد می کند. بنابراین موتورهای سنکرون برای راه اندازی نیاز به دو منبع تغذیه دارند؛ یکی برای استاتور و دیگری برای روتور. اگر علاقمندید در مورد راه اندازی موتورهای الکتریکی بیشتر بدانید، مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
از طرفی موتورهای آسنکرون یا القایی، به گونه ای طراحی شده اند که سرعت چرخش روتور با سرعت تغییر میدان مغناطیسی استاتور همگام نیست. در این موتورها روتور سرعت کمتری نسبت به میدان استاتور داشته و میدان مغناطیسی روتور به وسیله جریان القایی ایجاد شده توسط استاتور تأمین می شود.
تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون
در جدول زیر تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون مشخص شده است.
پارامتر مقایسه
موتور سنکرون
موتور آسنکرون
تعریف
نوعی موتور AC که با سرعت سنکرون (سرعت میدان دوار استاتور) کار می کند.
نوعی موتور AC که با سرعتی کمتر از سنکرون کار می کند.
نحوه کار
مکانیزم کارکرد موتور سنکرون بر اساس در هم تنیدگی میدان های مغناطیسی استاتور و روتور است.
موتور آسنکرون بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی بین میدان مغناطیسی استاتور و مدار روتور کار می کند.
سرعت روتور
(سرعت سنکرون)NS= 120/fP
که در این فرمول f فرکانس منبع تغذیه و P تعداد قطب های استاتور است.
(سرعت روتور) NR= NS(1-s)
در این فرمول s لغزش و NRعوامل مؤثر در سرعت
سرعت موتور سنکرون به فرکانس منبع تغذیه و تعداد قطب های استاتور بستگی دارد.
سرعت موتور آسنکرون به بار مکانیکی، مقاومت مدار روتور و لغزش در موتور بستگی دارد. سرعت موتور آسنکرون همیشه کمتر از سنکرون است.
لغزش
موتورهای سنکرون، لغزش ندارند؛ یعنی سرعت استاتور و روتور تفاوتی با هم ندارند.
در موتور آسنکرون همواره لغزش وجود داشته و عددی بین صفر و یک است.
تأثیر بار بر سرعت
سرعت موتور سنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر نمی کند.
سرعت موتور آسنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر می کند.
راه اندازی
موتورهای سنکرون خود راه انداز نیستند و نیاز به یک ابزار خارجی برای شروع دارند.
راه اندازی موتورهای القایی سه فاز و تکفاز به راحتی انجام می شود و کافی است به منبع تغذیه متصل شوند.
منبع تغذیه روتور
روتور موتور سنکرون برای تولید میدان مغناطیسی باید از یک منبع تغذیه اضافه استفاده کند.
در موتورهای القایی، اگر روتور از نوع قفس سنجابی باشد نیازی به منبع تغذیه نیست ولی روتور سیم پیچی شده نیاز به ورودی اضافه منبع تغذیه دارد.
نوع منبع تغذیه روتور
روتور موتورهای سنکرون، منبع DC دارند.
در موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی شده، منبع AC به مدار روتور تغذیه می شود.
نیاز به اسلیپ رینگ یا براش
موتور سنکرون برای تأمین جریان مستقیم مدار روتور، به اسلیپ رینگ و براش نیاز دارد.
موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی نیازی به اسلیپ رینگ ندارد؛ اما برای روتورهای سیم پیچی شده از اسلیپ رینگ استفاده می کنند.
کنترل سرعت
سرعت موتور سنکرون با تغییر فرکانس منبع تغذیه به وسیله اینورتر VFD کنترل می شود.
سرعت موتور آسنکرون را با استفاده از درایو VFD یا تغییر مقاومت روتور می توان کنترل نمود.
تأثیر ولتاژ منبع تغذیه بر سرعت و گشتاور
ولتاژ منبع تغذیه بر روی سرعت و گشتاور موتور سنکرون تأثیری ندارد.
با تغییر ولتاژ منبع تغذیه می توان گشتاور و سرعت موتور القایی را تغییر داد.
هزینه
موتورهای سنکرون قیمت بالاتری دارند.
این موتورها، نسبت به موتور سنکرون قیمت کمتری دارند.
راندمان
موتور سنکرون بازده بالاتری دارد.
راندمان موتورهای القایی، کمتر از موتور سنکرون بوده و معمولاً در بازه 80 تا 90 درصد هستند.
سرعت عملیاتی
موتورهای سنکرون برای کاربردهایی با سرعت کم و ثابت (زیر 300 دور در دقیقه) مناسب هستند.
موتورهای آسنکرون برای سرعت های بالا (بیش از 600 دور در دقیقه) مناسب هستند.
ضریب توان (غیر مجاز می باشد)
ضریب توان موتورهای سنکرون با توجه به میزان تحریک روتور، بین 0.8 تا 1 است.
موتورهای آسنکرون همیشه با ضریب توان تأخیری کار می کنند.
کاربرد
سرعت ثابت مانند پخش CD و ساعت
دقت بالا مانند رادار
جبران توان راکتیو، برای اصلاح ضریب توان
انتقال بار مکانیکی
کاربردهای صنعتی و خانگی مختلف
موتورهای سنکرون و آسنکرون از لحاظ ظاهری و اجزای تشکیل دهنده بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجزای تشکیل دهنده این موتورها هستید، مقاله اجزای الکتروموتور چیست را مطالعه فرمایید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/246/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D9%86%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۰ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۷:۵۰:۲۹ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۹ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۱:۵۳:۵۹ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۹ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۸:۱۷:۰۷ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۹ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۸:۱۷:۰۱ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
یکی از فاکتور های مهم هنگام انتخاب یک بلبرینگ، بارهای وارد شده به بلبرینگ است. انتخاب مناسب بلبرینگ باید بر اساس کاربرد باشد و هر بلبرینگ می تواند بار خاصی را تحمل کند و اگر به نادرستی انتخاب شود، باعث کاهش طول عمر بلبرینگ می شود. همانطور که بالاتر به آن اشاره به طور کلی بارهای وارد شده به بلبرینگ به سه دسته بارهای شعاعی، بارهای محوری و بارهای ترکیبی تقسیم می شوند.
بار های شعاعی: بار های شعاعی به صورت عمود بر بلبرینگ و محور شفت وارد می شود. بار های شعاعی در کاربردهای چرخشی مانند چرخ ماشین، محور ماشین، الکتروموتور ها و گیربکس های معمولی وارد می شوند. در بلبرینگ هایی که تحت بار شعاعی قرار دارند، بار از رینگ داخلی، از طریق عناصر غلتان به رینگ خارجی منتقل میشود. بسته به طراحی بلبرینگ و اندازه بار، نیرو بر روی چندین عنصر غلتان به طور همزمان توزیع می شود.
بار های محوری: همانطور که از نام آن ها پیدا است، بار های محوری موازی بر محور شفت وارد می شود. بارهای محوری در چندین بخش مانند محورهای خودرو، موتورهای جت، توربینهای بادی و سیستمهای نقاله صنعتی رایج هستند. آنها همچنین در پمپ ها و کمپرسورها و سیستم های اسکرو درایو به دلیل نیروهای اعمال شده توسط سیال، گاز یا حرکت مکانیکی وارد می شوند. بار های محوری از طریق رینگ های بلبرینگ و عناصر غلتان منتقل می شود. در بلبرینگ ها، بار از طریق توپ هایی که موازی محور چرخش هستند، از یک رینگ به رینگ دیگر منتقل میشود و ظرفیت بار محوری بالایی را ممکن میسازد.
بار های ترکیبی: منظور از بارهای ترکیبی همانطور که از نام آن ها پیدا است، ترکیبی از بارهای محوری و شعاعی به صورت همزمان است. بهترین بلبرینگ ها برای تحمل این بارها، بلبرینگ های تماس زاویه ای می باشد.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/228/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۱۹ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۷:۱۶:۵۷ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
قیمت تسمه و پولی
قیمت تسمه و پولی به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد. برخی از عواملی که بر قیمت این محصولات تأثیر میگذارند، عبارتاند از:
نوع تسمه و فولی: نوع و مشخصات تسمه و پولی تعیینکننده قیمت هستند. تسمهها ممکن است از جنسها و طرحهای مختلفی باشند، مانند تسمههای V، تسمههای تایمینگ، تسمههای زنجیری و غیره. همچنین، پولیها نیز ممکن است از انواع مختلفی مثل پولیهای راننده یا پولیهای ستیغ گیر باشند.
اندازه و ابعاد: ابعاد تسمه و پولی، مقدار مواد مصرفی و تولیدی برای تولید آنها را تعیین میکند. تسمهها با طول و عرض مختلفی و پولیها با قطرهای مختلف در بازار موجود هستند.
جنس: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تسمه و فولی جنس پولی و جنس تسمه است. پولی ها معمولا از جنس فلزلتی مختلف مانند روی و فولاد هستند. همچنین تسمه ها میتوانند از جنس لاستیک و انواع پلاستیک باشند.
برند سازنده: برخی برندهای سازنده بسیار تسمه فولی های قدرتمند و با کیفیت طراحی و تولید میکنند و به نسبت گران تر هستند.
برای اطلاع از قیمت دقیق و بروز انواع تسمه و پولی میتوانید با کارشناسان کالاصنعتی در تماس باشید.
خرید تسمه و پولی
هنگام خرید تسمه و فولی باید مواردی را مدنظر داشته باشید تا هنگام خرید دچار اشتباه نشوید. این اطلاعات لازم است تا به فروشنده بدهید تا بتواند فولی مناسب را به شما ارائه دهد. این عوامل عبارت اند از:
نوع سیستم انتقال قدرت: در اولین قدم باید در نظر بگیرید تسمه و فولی برای چه کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد تا متناسب با کاربرد، خرید تسمه و پولی انجام شود.
قدرت و گشتاور مورد نیاز: میزان قدرت و گشتاوری که قرار است از طریق تسمه و فولی منتقل شود اهمیت بالایی در خرید تسمه و فولی دارد.
نوع تسمه: برای هر نوع تسمه ای، پولی خاصی استفاده می شود و هنگام خرید فولی باید نوع تسمه مشخص باشد.
تعداد تسمه: فولی ها از 1 شیار شروع میشود و تعداد شیار ها بستگی به کاربرد شما دارد. تعداد شیارها و تسمه های یک فولی بستگی به کاربرد شما دارد. هرچه کاربرد شما سنگین تر باشد، تعداد تسمه های فولی نیز افزایش پیدا می کند.
قطر فولی: پولی دارای اندازه های استانداردی می باشد و طبق استاندارد ها، قطر خارجی متفاوتی دارند. قطر خارجی پولی باتوجه به کاربرد شما تعیین می شود.
اندازه تسمه: طول تسمه باید به گونه ای باشد که به راحتی روی فولی ها قرار گیرد و هیچ گونه کشیدگی یا اصطکاکی وجود نداشته باشد.
شما می توانید با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارشناسان فروش کالا صنعتی، فولی خود را خریداری کنید. همچنین ما در کالا صنعتی سفارش ساخت انواع فولی های خاص را میپذیریم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/717/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%81%D9%88%D9%84%DB%8C/%D8%AA%D8%B3%D9%85%D9%87-%D9%88-%D9%81%D9%88%D9%84%DB%8C
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۱۸ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۱:۱۱:۵۵ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۸ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۹:۱۶:۴۲ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۸ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۸:۱۸:۴۲ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۱۷ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۷:۳۳:۵۷ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)
نکات مهم در خرید گیربکس رستمی
گیربکس رستمی از سال 1370 فعالیت خود را شروع کرده و تا به امروز توانسته است نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. کیفیت گیربکس های تولیدی برند رستمی بالا است به طوری که می توان این گیربکس ها را با مدل های مشابه خارجی مقایسه کرد. در هنگام خرید گیربکس رستمی بهتر است مدل، تیپ و سری گیربکس مورد نظر خود را در نظر داشته باشید. گیربکس رستمی دارای مدل های متنوعی هستند که براساس پارامترهای مختلفی دسته بندی شده اند. کاتالوگ های آموزشی زیادی در سایت کالاصنعتی وجود دارد که کمک می کند تا گیربکس مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین متخصصین سایت کالاصنعتی می توانند مشاوره های تخصصی در زمینه انتخاب گیربکس مناسب را ارائه دهند. توان و گشتاور مورد نیاز از جمله اصلی ترین پارامترهای مورد نظر برای انتخاب گیربکس است.
شرکت گیربکس سازی رستمی یکی از شرکت های موفق در ساخت انواع گیربکس صنعتی به شمار می رود. خدمات پس از فروش ارزنده از جمله مزایای این برند با ارزش است. در سایت کالا صنعتی لیست قیمت به روز و کاتالوگ گیربکس رستمی را میتوانید دانلود کرده و از طریق کارشناسان فروش بهترین راهنمایی را دریافت نمایید. یکی از برندهای معتبر تولید کننده گیربکس در ایران، گیربکس رستمی است. گیربکس رستمی با استفاده از تکنولوژی روز توانسته است گیربکس های را طراحی و تولید کند که توانایی رقابت با گیربکس های معتبر اروپایی را داشته باشد. گیربکس رستمی یک واحد تولیدی ایرانی است که توانسته است امروزه مدل های مختلف گیربکس را تولید کند. گیربکس حلزونی رستمی یکی از محصولات پر طرفدار و پر کاربرد در بازار ایران است. سایت کالاصنعتی به عنوان یکی از نمایندگی های اصلی فروش گیربکس رستمی، انواع مدل های گیربکس را به همراه مشاوره فنی ارائه می دهد.
منبع:
https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/766/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%85%DB%8C
مشخصات فنی گیربکس رستمی
گیربکس رستمی در مدل های مختلف ارائه می شود. گیربکس رستمی باید متناسب با گشتاور و سرعت خروجی مورد نظر انتخاب شود. در تمامی گیربکس ها تعداد چرخ دنده وجود دارد که به شفت ورودی متصل هستند. شفت ورودی گشتاور و نیروی ورودی به گیربکس را دریافت کرده و متناسب با ساختار گیربکس موجب تغییر گشتاور یا سرعت می شود. تغییرات اساسی در مشخصه های نیرو در هنگام چرخش چرخ دنده ها ایجاد می شود.
این چرخ دنده ها به شفت خروجی متصل هستند که متناسب با نیاز کاربری گشتاور و سرعت مورد نظر ارائه می شود. گیربکس VF رستمی یکی از مدل های پر کاربرد و قابل اعتماد این برند است که در بازار ایران ارائه می شود. یکی از مدل های گیربکس رستمی، گیربکس حلزونی است. گیربکس های حلزونی برند رستمی در چند مدل MVF, VF, VF.FC, MVF.FC ارائه می شود. همچنین این مدل ها دارای تیپ های مختلفی از جمله تیپ 62، 86، 110، 130، 150، 185 و 210 است. ضریب تبدیل این گیربکس ها می تواند بین 7 تا 100 متغیر باشد. به عبارتی گیربکس رستمی توانایی تبدیل7 تا 100 برابری هر یک از پارامترهای ورودی را دارد که در قسمت خروجی ارائه می شود.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۱۷ دی ۱۴۰۲ساعت:
۰۷:۳۱:۲۳ توسط:فرزانه رضایی موضوع:
نظرات (0)