صنعت روز صنعت روز .

صنعت روز

موتور تک سیلندر چیست؟

موتور تک بنزینی جایگزینی مناسب برای الکتروموتور به شمار میرود در زمانی که برق مناسب برای راه اندازی الکتروموتور وجود نداشته باشد. موتورهای بنزینی از جمله موتورهای احتراق داخلی است که به وسیله جرقه مشتعل می شوند.

این موتورها طوری طراحی شده اند که نیروی محرکه خود را از احتراق سوخت درون سیلندر بگیرند. در بیشتر موتورهای بنزینی سوخت و هوا قبل از ورود به سیلندر پیش آمیخته شده و سپس وارد محفظه احتراق می شوند.

مرحله پیش آمیختگی سوخت و هوا در تجهیزی با نام کاربراتور انجام می شود. البته امروزه اکثر موتورها دارای تجهیز الکترونیکی به نام انژکتور است که با دقت بیشتری سوخت و هوا را با یکدیگر مخلوط می کند.

با توجه به هزینه های بالای نصب انژکتور در موتورهای کوچک (تک سیلندری) معمولا از کاربراتور استفاده می شود.

تاریخچه موتور بنزینی
اولین موتور بنزینی کاربردی در سال 1876 توسط نیکولاس آگوست اتو ساخته شد اگر چه تلاش های بسیاری قبل از این محقق توسط اتین لنویر، سیگفرید مارکوس، جولیوس هوک و جورج برایتون انجام شده بود. برای دریافت مشخصات بیشتر در مورد موتور تک بنزینی و دیزلی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

نسبت تراکم
در موتورهای احتراق داخلی یکی از پارامترهای بسیار مهم در کیفیت احتراق، نسبت تراکم هوا و سوخت در محفظه احتراق است. با توجه به اینکه هر ماده سوختی دارای نرخ احتراق متفاوتی است، موتورهای بنزینی معمولا دارای زمان بندی و طراحی متفاوتی نسبت به موتورهای دیزلی (سوخت دیزل) است.

به طور کلی موتورهای بنزینی دارای نسبت تراکمی بین 1:10 تا 1:13.5 است. این عدد به این معناست که به ازای هر واحد سوختی، باید 10 تا 13.5 واحد هوا وارد محفظه احتراق شود تا احتراق بازدهی لازم را داشته باشد.

افزایش نا مناسب نسبت تراکم موجب عامل مخربی به نام ضربه می شود. ضربه می تواند آسییب های جدی به پیستون و سیلندر موتور وارد کند. سوخت های دارای اکتان بالا معمولا نسبت های تراکم بالاتری را ایجاد می کنند زیرا این مدل از سوخت ها آهسته تر می سوزند و نرخ انبساط آن ها نیز پایین تر از سوخت های اکتان پایین است.

عملکرد موتور تک بنزینی
محصولات پیشنهادی:الکتروموتور DC
سرعت و بازدهی موتورهای بنزینی
موتورهای بنزینی دارای سرعت چرخشی بالاتری نسبت به موتورهای دیزل است. دلیل این موضوع پیستون های سبکتر و طراحی بهینه میل لنگ و اتصالات آن است. همچنین دلیل دیگر این موضوع می تواند احتراق سریع تر سوخت های بنزینی نسبت سوخت های دیزلی باشد. اما یکی از معایب موتورهای بنزینی بازدهی کمتر آن ها نسبت به موتورهای دیزلی است. دلیل این موضوع نسبت تراکم پایین تر موتورهای بنزینی نسبت به موتورهای دیزلی است. به طور معمول موتورهای بنزینی دارای بازدهی حرارتی در حدود 20% است که این عدد تقریبا نصف موتورهای دیزلی است. اگرچه موتورهای بنزینی امروزی با توجه به بهینه سازی هایی که انجام دادند مقدار بازدهی حرارتی را تا حد قابل قبولی افزایش دادند.

کاربردهای موتور بنزینی
موتورهای بنزینی دارای کاربردهای گسترده ای است که تعدادی از آن ها عبارتند از:

اتومبیل ها
موتورسیکلت ها
هواپیماها
قایق های موتوری
موتورهای کوچک مانند ژنراتورها برقی، ماشین چمن زنی و اره برقی
بسیاری از موتورهای بنزینی قبل از گسترش موتورهای دیزلی در بسیاری از ماشین های بزرگ مانند اتوبوس ها، کامیون ها و حتی لوکوموتیوها استفاده می شد.

موتور تک بنزینی

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/365/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%DA%A9

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۲۹:۰۲ توسط:فرزانه رضایی موضوع: نظرات (0)